Til sidens indhold
  • Kontakt
  • Log ind
  • Log ind
  • Kontakt
Gå til kurv

Varen er føjet til kurven

Du skal lige vide at vi kun handler med firmaer og offentlige kunder og modtager ikke kortbetaling. Læs i øvrigt handels- og leveringsbetingelserne. Er du privatkunde kan du købe publikationerne hos en boghandel se fx bogpriser.dk.

  • build.dk
  • Anvisninger
  • Energieffektive skoler
BUILD - Institut for Byggeri, By og Miljø
Aalborg Universitet
Anvisninger
  • Forside
  • Anvisninger
  • Software
  • → Gå til BUILD.AAU.DK

SBi-anvisning 212

Energieffektive skoler

Ventilation, lys og akustik

​Denne anvisning vejleder i projektering af skoler med nedsat energiforbrug til belysning og ventilation samt et sundt indeklima, god akustik og stimulerende undervisningsmiljø.

Anvisningen giver en helhedsforståelse for en væsentlig del af de mange emner, som kommer i spil ved projektering af en skole. Hensigten er at give deltagerne i denne proces en bred, fælles baggrund for at forstå helheden, kommunikere indbyrdes og træffe beslutninger.

De enkelte afsnit indeholder derfor ikke en detaljeret projekteringsvejledning, men derimod en overordnet beskrivelse af de emner, som det er vigtigt, at parterne forholder sig til. Fokus er lagt på emner, som erfaringsmæssigt giver problemer eller unødvendigt stort energiforbrug. Tilsvarende koncentreres om normalklasserum, dels på grund af omfanget, dels fordi erfaringer og beslutninger herfra kan overføres til andre rumtyper på skolerne.

Anvisningen henvender sig til beslutningstagere, skoleledere, medarbejdere, rådgivere, projekterende og andre, som er involveret i planlægning af skolebyggeri.

  • 1. udgave - udgivet den 28.04.2006

Kolofon

Forfatter:
  • Kirsten Engelund Thomsen
  • Kjeld Johnsen
  • Lars Gunnarsen
  • Claus Reinhold
  • Inge Mette Kirkeby
  • Dan Hoffmeyer
Emneord:
  • Energiforbrug
  • Isolering
  • Indeklima
Fotos:
  • Claus Asp
  • Lisbeth S. Kristensen
  • Erwin Petersen
  • Gunnar Holm
Illustrationer:
  • Ove Nesdam
  • Niels Christian Bergsøe
  • Lars Gunnarsen
  • Lisbeth S. Kristensen
  • Steen Traberg-Borup
Sprog:
Dansk
ISBN online udgave:
978-87-563-1727-6
ISBN e-bog:
978-87-563-1274-5
ISBN trykt bog:
978-87-563-1271-4
Bemærkninger:


​

  • Forord
  • Indledning
    • Om anvisningen
  • 1 Skolens bygninger skal kunne mere
    • 1.1 Større hensyn til den enkelte elevs forudsætninger
    • 1.2 Mere projektarbejde
    • 1.3 Behovsstyret organisering af skoledagen
    • 1.4 Flere krav til skolens bygninger
    • 1.5 Energieffektivitet mellem mange hensyn
  • 2 Generelle krav og bestemmelser
    • 2.1 Klasserummets størrelse
    • 2.2 Temperatur og træk
    • 2.3 Brand
    • 2.4 Miljørigtig projektering og drift
    • 2.5 Folkeskolelovens krav om nye undervisnings og arbejdsformer
    • 2.6 Arbejdsmiljø
    • 2.7 Undervisningsmiljø
  • 3 Energiforbrug
    • 3.1 Nye krav til energiforbruget
      • 3.1.1 Energiramme for nye bygninger
      • 3.1.2 Krav til varmetabet gennem klimaskærmen
      • 3.1.3 Klassificering af lavenergibygninger
      • 3.1.4 Energikrav ved renoveringer
    • 3.2 Energiforbrug i eksisterende skoler
      • 3.2.1 Energiforbrug til varme og ventilation
      • 3.2.2 Elforbrug
      • 3.2.3 Vandforbrug
    • 3.3 Håndregler for god og energieffektiv projektering og drift
  • 4 Ventilation
    • 4.1 Gældende krav og bestemmelser
      • 4.1.1 Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø
      • 4.1.2 Bygningsreglementet
      • 4.1.3 Forureninger fra byggematerialer
      • 4.1.4 Elforbrug til ventilationsanlæg
    • 4.2 Behovstilpasning er vigtig
      • 4.2.1 Helhedsvurdering af indeklimaet
      • 4.2.2 Tilpasning til skiftende anvendelse af rummene
      • 4.2.3 Muligheder for tilpasning i dagligdagen
      • 4.2.4 En skole i pagt med omgivelserne
    • 4.3 Mekanisk eller naturlig ventilation
    • 4.4 Helhedssyn og ventilation
    • 4.5 Godt indeklima med ventilation
    • 4.6 Syv ventilationsprincipper
      • 4.6.1 Ventilationsprincipper med mekanisk ventilation
      • 4.6.2 Ventilationsprincipper med naturlig ventilation
  • 5 Dagslys i skoler
    • 5.1 Gældende krav og bestemmelser
      • 5.1.1 Bygningsreglementets krav
    • 5.2 Dagslyset skal med i planlægningsfasen
      • 5.2.1 Skalamodeller og computersimuleringer
      • 5.2.2 Rumhierarki og overgangszoner
      • 5.2.3 Lysåbningernes størrelse og placering
      • 5.2.4 Eksempler fra Trekroner Skole
    • 5.3 Lyset skal tilpasses aktiviteterne i rummet
      • 5.3.1 Balancen mellem diffust og rettet lys
    • 5.4 Solafskærmninger
      • 5.4.1 Solafskærmningens funktion
    • 5.5 Tjekliste for dagslysprojektering
      • 5.5.1 Kortlægning af behov
      • 5.5.2 Samspil med naturlig ventilation
      • 5.5.3 Valg af lysåbninger og glasareal
      • 5.5.4 Lysets stemning og karakter
      • 5.5.5 Vinduesrammer, karme og detaljer omkring vinduer
      • 5.5.6 Farve og reflektans af overflader
      • 5.5.7 Valg af rudetyper
      • 5.5.8 Valg af solafskærmning
      • 5.5.9 Solafskærmningens funktion og regulering
    • 5.6 Valg af dagslysstrategier
  • 6 Kunstig belysning
    • 6.1 Gældende krav og bestemmelser
      • 6.1.1 Bygningsreglement 1995
      • 6.1.2 Dansk standard
    • 6.2 Belysningsløsninger
    • 6.3 Eksempler på belysningsformer
    • 6.4 Planlægningsfaktorer
      • 6.4.1 Belysningsstyrke
      • 6.4.2 Luminansfordeling
      • 6.4.3 Blænding og reflekser
      • 6.4.4 Lysretning og modellering
      • 6.4.5 Lysfarve og farvegengivelse
      • 6.4.6 Flimmer
      • 6.4.7 Samspil med dagslyset
  • 7 Akustik
    • 7.1 Krav i Bygningsreglement 1995
    • 7.2 Vejledende projekteringsværdier for lydforhold i undervisningsbyggeri
      • 7.2.1 Luftlydisolation
      • 7.2.2 Trinlydniveau
      • Støjniveau
      • 7.2.3 Efterklangstid
      • 7.2.4 Absorptionsareal
      • 7.2.5 Generelt om efterklangstid og absorptionsareal
    • 7.3 Eksempler på opfyldelse af projekteringsværdier for lydregulering
      • 7.3.1 Klasserum
      • 7.3.2 Stort fælles opholdsrum
    • 7.4 Helhedssyn og lydforhold
    • 7.5 Håndregler for god akustik
  • 8 Helhedssyn i projekteringen:Overensstemmelser og konflikter
    • 8.1 Placering på grunden
    • 8.2 Konstruktioner
    • 8.3 Rumudformning og indretning
    • 8.4 Facadeudformning
    • 8.5 Overflader
    • 8.6 Installationer
  • Litteratur
  1. a b c d e f
  2. g h i j k l
  3. m n o p q r
  4. s t u v w x
  5. y z
  • Forord

    For at læse indholdet skal du have et abonnement og være logget ind.

    Hvis du allerede har et abonnement, kan du logge ind.

    Du kan også købe et abonnement.

  • Indledning

    For at læse indholdet skal du have et abonnement og være logget ind.

    Hvis du allerede har et abonnement, kan du logge ind.

    Du kan også købe et abonnement.

    1. 1 Skolens bygninger skal kunne mere

    For at læse indholdet skal du have et abonnement og være logget ind.

    Hvis du allerede har et abonnement, kan du logge ind.

    Du kan også købe et abonnement.

    1. 2 Generelle krav og bestemmelser

    For at læse indholdet skal du have et abonnement og være logget ind.

    Hvis du allerede har et abonnement, kan du logge ind.

    Du kan også købe et abonnement.

    1. 3 Energiforbrug

    For at læse indholdet skal du have et abonnement og være logget ind.

    Hvis du allerede har et abonnement, kan du logge ind.

    Du kan også købe et abonnement.

    1. 4 Ventilation

    For at læse indholdet skal du have et abonnement og være logget ind.

    Hvis du allerede har et abonnement, kan du logge ind.

    Du kan også købe et abonnement.

    1. 5 Dagslys i skoler

    For at læse indholdet skal du have et abonnement og være logget ind.

    Hvis du allerede har et abonnement, kan du logge ind.

    Du kan også købe et abonnement.

    1. 6 Kunstig belysning

    For at læse indholdet skal du have et abonnement og være logget ind.

    Hvis du allerede har et abonnement, kan du logge ind.

    Du kan også købe et abonnement.

    1. 7 Akustik

    For at læse indholdet skal du have et abonnement og være logget ind.

    Hvis du allerede har et abonnement, kan du logge ind.

    Du kan også købe et abonnement.

    1. 8 Helhedssyn i projekteringen:
      Overensstemmelser og konflikter

    For at læse indholdet skal du have et abonnement og være logget ind.

    Hvis du allerede har et abonnement, kan du logge ind.

    Du kan også købe et abonnement.

  • Litteratur

    For at læse indholdet skal du have et abonnement og være logget ind.

    Hvis du allerede har et abonnement, kan du logge ind.

    Du kan også købe et abonnement.

1 af 5

Køb bog

SBi-anvisning 212

Energieffektive skoler

88 sider

Levering: 1-2 hverdage

kr. 160,00

ekskl. moms

Beslægtede anvisninger

  • 202Naturlig ventilation i erhvervsbygninger
  • 203Beregning af dagslys i bygninger
  • 214Klimaskærmens lufttæthed
  • 218Lydforhold i undervisnings- og daginstitutionsbygninger
  • BUILD - Institut for Byggeri, By og Miljø
  • Kontakt BUILD
  • Cvr 29102384